Nasz patronat

Blues Fama: Wanda Johnson

Nasz patronat

Koncert otwarcia SBF 2024 – ZALEWSKI, support Noa & The Hell Drinkers (ES) – 11 lipca

Nasz patronat

Marek Gąsiorowski, Robert Trusiak – Niedokończony blues. Opowieść biograficzna o Ryszardzie Skibińskim

Jędrzej Kubiak performing Soap Bubble Tune

bluesonline.pl special  Jędrzej Kubiak - jeden z garstki polskich muzyków dla których gitara rezofoniczna jest podstawowym narzędziem pracy, znany z autorskiej płyty "Shortsighted", zrealizował dla bluesonline.pl wyjątkowe wideo. Do nagrania "Soap Bubble Tune" wykorzystał własnoręcznie wyremontowaną gitarę National Tricone z 1929 roku, w wersji hawajskiej.

Jędrzej Kubiak - jeden z garstki polskich muzyków dla których gitara rezofoniczna jest podstawowym narzędziem pracy - konsekwentnie udowadnia, że brzmienie „instrumentów z durszlakiem” (jak się je żartobliwie nazywa) to nie tylko wiejski blues z delty czy muzyka country. Nowy klip video, który wspólnie przygotowaliśmy, jest kolejnym tego przykładem.

 

Jędrzej nie występuje zbyt wiele. W tym roku zagrał kilkanaście koncertów ze swoim trio Willie Mae Unit, kilka z folkowym bardem Apolinarym Polkiem, wygłosił garstkę wykładów na temat gitar dobro i zagrał gościnnie na kilku płytach.  Uczciwie przyznaje, że w skupieniu na aktywności koncertowej przeszkadza mu pasja i brak asertywności:  nie potrafi odmówić serwisu bądź renowacji gitar dobro, które to muzycy - nie tylko bluesowi - przysyłają mu z całej Polski.

Owocem „pracy domowej” Jędrzeja jest też renowacja instrumentu który słyszymy w klipie „Soap Bubble Tune”, a kompozycja powstała po to, by pokazać jak najwięcej barw tej gitary.

 

- To National Tricone z 1929 roku, w wersji hawajskiej  - opowiada Jędrzej. - Na roztańczonym zachodnim wybrzeżu USA lat 20-tych muzyka hawajska była szalenie popularna, nią między innymi inspirowali się „leniwi” bluesmani z delty, upraszczając ją jako technikę slide! Na takiego Nationala mogli pozwolić sobie tylko zawodowi muzycy. Była nawet droższa niż topowy akustyczny Martin, dużo droższa niż Nationale z jednym rezonatorem, używane przez  mistrzów typu Blind Boy Fuller czy Bo Carter. Wraz z wprowadzeniem gitar lap-steel i pedal-steel piękne, niklowane hawajskie Nationale poszły w zapomnienie – dodaje.

Tu przeczytasz recenzję płyty Jędrzeja Kubiaka: Jędrzej Kubiak - Shortsighted nie tylko dla miłośników dobro